Nieuws & blog

Reageren op gebrabbel baby tijdens voorlezen sleutel tot taalontwikkeling

Baby’s maken meer spraakgeluiden tijdens het voorlezen dan als ze spelen met speelgoed. Dit stimuleert de taalontwikkeling, omdat moeders beter reageren op dit gebrabbel dan tijdens andere activiteiten met hun kind.

Interactie is de sleutel tot taalontwikkeling tijdens het voorlezen, aldus onderzoek van de Universiteit van Iowa. In dit onderzoek, waarover is gepubliceerd in Language Learning and Development, werd gekeken hoe moeders reageerden op hun kind van 12 maanden tijdens het voorlezen, poppenspel en het spelen met speelgoed. De onderzoekers ontdekten dat een baby juist tijdens het voorlezen meer spraakachtige geluiden maakt. Plus dat moeders beter op dit soort geluiden reageren tijdens het voorlezen van hun kind dan tijdens de andere activiteiten. De resultaten verklaren wellicht waarom voorlezen is gekoppeld aan taalontwikkeling bij jonge kinderen.

Uit de studie blijkt ook dat, ongeacht de context, de respons van de moeders op de spraakgeluiden vaak een imitatie of een uitbreiding van dat geluid zijn. Bijvoorbeeld, als de baby "BA" brabbelt, kon de moeder reageren met "ba-ba" of "bal", zelfs als het niets te maken had met het verhaal dat ze voorlezen.

Aanpak onderzoek

De onderzoekers onderzochten de waargenomen interacties van 34 moeders en hun 12-maand-jarigen tijdens drie periodes van 10 minuten waarin ze bezig waren met verschillende activiteiten: poppenspel, spelen met speelgoed en een boekje lezen. Zij  codeerden iedere vocalisatie van het kind en de reactie van de moeders. Het ging om elk geluid dat de baby maakte, behalve hikjes, huilgeluiden, kuchen en kreunen. De reacties van de moeders werden gecodeerd voor verbale inhoud in de volgende categorieën: bevestiging ("mmm-hmm," "Uh-huh"); omschrijvingen ("it's pretty"); instructies ("push"); en naamgeving ("It's a ball"); vragen; en imitaties/uitbreidingen.

Meerwaarde

Julie Gros-Louis, assistent-hoogleraar psychologie en auteur van de studie, laat weten dat de bevindingen kunnen bijdragen tot meer inzicht in hoe het samen lezen van een boekje met preverbale zuigelingen gekoppeld is aan taalontwikkeling. "Veel onderzoek toont aan dat een boekje lezen, zelfs voor baby’s vanaf zes maanden belangrijk is voor de taalontwikkeling. Ik probeer uit te leggen waarom dit is door te kijken naar de bijzondere omstandigheden waaronder de geluiden voorkomen", zegt Julie Gros-Louis, assistent-hoogleraar psychologie en auteur van de studie. "Als we weten welke specifieke interacties zich met een link naar taalontwikkeling voordoen tussen zorgverlener en kind, dan kunnen we ouders vertellen op welke manier met welke reacties ze het beste een boekje kunnen voorlezen.”

Dit is overigens niet de eerste keer Gros-Louis heeft onderzocht hoe moeders reageren op het gebabbel van de baby. In een studie gepubliceerd in 2014, vonden zij en onderzoekers uit Indiana University dat moeders die bewust bezig waren met hun babbelende 8-maand-jarigen het vocaliseren en het leren van taal konden versnellen.

Bron: VakbladVroeg

Meer nieuws & blogs