Nieuws & blog

Ontdek slagwerk! - docent doet verslag

Bij SKA kunnen kinderen onder bso-tijd deelnemen aan het aanbod van Scholen in de Kunst. De docent van ‘Ontdek Slagwerk’ schreef een leuk verslag:

Wat zijn het een stel doerakken bij elkaar. Het is elke maandag weer hard werken, maar ik zie vaak zeer blije gezichten. Zeker als ik weer eens een les de clown uithang en ik de meegebracht knuffel (vorige week Langnek van Toby) integreer in de lessen. 

We beginnen altijd hetzelfde met een warming up, in dit geval ‘hoofd, schouders, knie en teen’ waarna we wat ritmische oefeningen doen met plaatjes van een peer, appel en sinaasappel. Een peer is 1x klappen, appel 2x en sinaasappel 4x. Dat spelen ze dan op de emmers waar ze ook op zitten aan het begin van de les. 

Dan door naar de boomwhackers met ‘Grote klokken zeggen Bim Bam’. Lange gekleurde buizen die gestemd zijn. Doordat ik de gekleurde papieren op de deur aanwijs, weet iedereen wanneer hij aan de beurt is. 

Dan racen we naar het drumstel; iIedereens favoriet. Arme ouders… gelukkig zijn er ook elektronische drumstellen die geen herrie maken. De kids kunnen inmiddels allemaal Boem-Tjing-Tak-Tjing spelen. Dit is altijd een hoogtepunt in de les. Achter elk drumstel worden twee rijen gevormd, en iedereen wisselt af. 

Bij het melodische slagwerk was het even zoeken, omdat de kinderen er niet goed bijkonden.  Ze staan nu op een kist, precies op de goede hoogte. Voorzichtig ben ik aan het zoeken naar het juiste liedje dat ze mee kunnen spelen. De C kunnen ze in ieder geval allemaal vinden. 

Als laatste komt de djembé aan de beurt. Iedereen speelt nu ‘Ik speel de djembé’. Kinderen die dat nog wat lastig vinden, slaan steeds de hele tel mee. Vorige week heb ik de Cabassa geïntroduceerd. Dan zingen we ‘Meneer huisjesslak’ of ‘Ay simpa simpa’ en sluiten aan met het hoofdritme. Aan het eind allemaal nog even wie het hardst kan, opruimen, een mooie stempel, high five aan de deur en zeer blije gezichtjes.

Meer nieuws & blogs