Nieuws & blog

Muziekmakerij - verslag van de lessen in Hoogland

Het einde van het schooljaar is alweer in zicht! Dat betekent ook een zomerstop van Scholen in de Kunst in bso-tijd. Met docente Monique Peet kijken we terug op de Muziekmakerijlessen in locatie Hoogland:

Bewegen op muziek

'De ruimte waar we muziekles hebben, een echte danszaal met spiegels en een fijne vloer om te bewegen, leent zich goed om zowel muzikaal als met beweging, muzikale begrippen te verkennen. Klank, ritme, groot/klein, hard/zacht... dat is allemaal naar beweging te vertalen. En we dansen ook regelmatig: op verschillende soorten muziek dans je op verschillende manieren.

Samen muziek maken

Spelenderwijs hebben we aandacht besteed aan bladmuziek. Door met krijt op het bord te tekenen leren we noten kennen. Verder hebben we gewerkt aan adembeheersing door denkbeeldig kaarsjes uit te blazen. Dit is nuttig bij zingen en het bespelen van blaasinstrumenten. De kinderen vinden spelen op een instrument duidelijk leuker dan zingen! We hebben dan ook een orkest gevormd onder leiding van een dirigent met een dirigentenstokje. 

De oudere kinderen hebben inmiddels een instrument gekozen. Ze krijgen opdrachten om samen muziek te maken. Wie dat kan, maakt er een notenschrift bij! Wie weet lukt het om aan het eind van het jaar een echte band te vormen! 

De jongere kinderen leren samen te spelen op verschillende instrumenten, en ze maken zelf instrumenten. In deze groep staat eigen beleving en fantasie centraal. Voorafgaand aan Koningsdag hebben we het nieuwe koningslied uit volle borst gezongen, inclusief de bewegingen die er bij horen.

Wat is geluid eigenlijk

We hebben meer geleerd over geluid. Wat is dat nou eigenlijk? Als iemand praat, schreeuwt of zingt, veroorzaakt dat trillingen in de lucht in de vorm van golven. Als die trillingen onze oren bereiken, horen we geluid. We hebben zelfs geluid gevóeld door een bekken dichtbij onze oren te houden en erop te tikken. Die trillingen kun je goed voelen en horen.

Kennismaken met verschillende instrumenten

Elk seizoen stond er een andere ‘familie’ van instrumenten centraal. Er was een tas met een viool, cello en gitaar. De 'kopertas' liet ons kennismaken met de trompet, hoorn, trombone en een tubamondstuk. Met de 'houtentas' gingen we aan de slag met blaasinstrumenten, zoals de blokfluit, dwarsfluit en saxofoon. Iedereen kreeg de kans om hier lekker mee te experimenteren. Nu hebben we slagwerk/drums op bezoek in de vorm van een snaretrommel, waardoor we veel met ritmiek hebben gedaan. Met de buistrom hebben we aan de hand van woorden ritmische muziekstukken gemaakt. Alle kinderen hebben een solo op de snaretrommel gespeeld! 

Open les 

We gaan met veel plezier de laatste maanden muziekles in, en alle ouders zijn van harte welkom om er de laatste les bij te zijn!'

Muziek en meer door Scholen in de Kunst in bso-tijd

Uw kind kan bij ons in bso-tijd cursussen en workshops volgen bij Scholen in de Kunst! Leuk voor uw kind en gemakkelijk voor u als ouder! In september begint het nieuwe seizoen. U vindt een overzicht van het aanbod op www.ska.nl/sidk.  

Meer verslagen

Muziekmakerij - docente doet verslag, 22 april 2017

Muziekmakerij - docente doet verslag, 3 november 2017

Ontdek Slagwerk - docent doet verslag, 17 november 2016

Muziekmakerij - docente doet verslag, 22 april

Meer nieuws & blogs