Nieuws & blog

Gezonde voeding; wat heeft een kind nodig?

We krijgen regelmatig de vraag: ‘Wat heeft mijn kind precies nodig op een dag?’ We hebben er geen pasklaar antwoord op, omdat elk kind uniek is. Een goede basis is niet alleen gebaseerd op gezond eten en drinken, maar de juiste (eet)opvoeding en beweging zijn net zo belangrijk. Daarnaast hebben kinderen rust nodig om zo optimaal te kunnen ontwikkelen. Alles draait om balans.

Hoeveelheden

In hun eerste levensjaar hebben kinderen gaandeweg al wat smaken leren kennen en is de smaakontwikkeling nog volop in ontwikkeling. De vijf vakken van de Schijf van Vijf laten zien met wat voor soort producten je jouw lichaam en dat van je kind gezond kan houden. Kinderen spelen, leren en zijn in de groei. Des te belangrijker is het dat er voldoende variatie is in wat ze aangeboden krijgen. Door die variatie is de kans groot dat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. 

Wat je voor een dreumes of peuter per dag kunt aanhouden qua voeding is:

  • 1,5 stuks fruit.
  • 1 tot 2 opscheplepel(s) groenten (50 tot 100 gram).
  • 1 tot 2 opscheplepel(s) aardappelen, couscous, bulgur, volkoren pasta of zilvervliesrijst (50 tot 120 gram).
  • 50 gram vlees, vis, peulvruchten of vegetarisch product, inclusief vleeswaren op brood.
  • 2 tot 3 sneetjes volkorenbrood.
  • 300 mm halfvolle of magere melkproducten.
  • 1 eetlepel bak en braadproducten of olie door het eten en margarine op brood.
  • 5 tot 7 bekertjes drinken (ongeveer 1 liter), inclusief melk (1,5 tot 2 bekertjes).

Kinderen tussen de 4 en 8 jaar mogen natuurlijk meer. Wil je precies weten wat aanbevolen wordt, dan verwijzen wij je door naar www.voedingscentrum.nl. Kinderen die veel bewegen, eten vaak meer en hebben dit ook nodig. Het is goed om te kijken hoeveel je kind beweegt. Is hij of zij bijvoorbeeld een sporter, dan zal het lichaam ook meer vragen, omdat het meer energie verbrandt. Het kan van dag tot dag verschillen hoeveel je kind eet. Heeft hij of zij geen trek meer? Het bord hoeft niet leeg. Zo leert het kind goed te voelen wat het lichaam aangeeft en om hiernaar te luisteren.

Drinken

Als we kijken naar drinken voor kinderen, is water de beste keuze. Water heeft een neutrale smaak, waardoor kinderen niet aan een zoete smaak wennen. Een mooie bijkomstigheid is dat er geen calorieën inzitten. In frisdrank, sap en limonade zit erg veel suiker. In light frisdranken zit bijna geen suiker, maar een kind went wel aan een zoete smaak. Bovendien tast het zuur in (light) frisdranken het tandglazuur aan. Wil je toch af en toe een zoet drankje geven? Doe dit dan op een vast moment in de week. Zo wen je je kind dat op andere momenten water en thee heel normaal is.

Mogen kinderen dan helemaal niet meer snoepen? Natuurlijk wel, maar kinderen moeten leren te kijken naar wat hun lichaam nodig heeft en daar keuzes in maken. Iets lekkers hoort er dan wel bij, maar met mate. Ze moeten er vooral ook heel veel van kunnen genieten.

Hoe doen we dat dan bij Ska?

Kinderen rondom de leeftijd van één zijn nog volop smaken aan het ontwikkelen, daarom eten ze bij ons mee op de groep. We bieden binnen Ska een gezonde basis met de Schijf van Vijf. Om voor variatie te zorgen staan er bij Ska dan ook elke dag verschillende producten op tafel tijdens de lunch waaruit de kinderen kunnen kiezen. Ook wordt er iedere week andere soorten fruit en groenten aangeboden. Om het kind te leren voelen naar wat zijn of haar lichaam aangeeft en hiernaar te luisteren, hoeft ook het bord niet per se leeg. Daarnaast geven we de kinderen bij voorkeur water en door ze niet zomaar snoep te geven, willen we dus de kinderen vooral meegeven om zelf te leren voelen wat hun lichaam nodig heeft en om bewuste keuzes gaan maken in de toekomst.

Wil je meer weten hoe we bij Ska met voeding omgaan? Bekijk hier ons voedingsbeleid.

Geschreven door Claudia Zinnemers, één van de voedingscoaches van Ska Kinderopvang

Meer nieuws & blogs