Nieuws & blog

Het imago van de kinderopvang. Daar zit het probleem!

Weg met die sufheid. Let’s get hip!

Zoals ik in mijn vorige blog schreef, ben ik nieuw in de kinderopvang; nieuw in de maatschappelijke branche. Dit bevalt mij tot op heden meer dan goed. Ik kan mijn creativiteit en commerciële kennis kwijt bij Ska Kinderopvang.

Vloggen: echte verhalen

Om een kijkje te geven in een van mijn projecten: we zijn gestart met vloggen. Vloggen zoals het volgens mij bedoeld is. Puur, echt. Geen scripts, maar echte verhalen. Verhalen van pedagogisch werkers. Zij maken de kinderopvang namelijk werkelijkheid. Met hun creativiteit, humor en pedagogische kennis en kunde worden kinderen klaargestoomd voor een wereld die in beweging is. Wat ‘onze’ kids later worden als ze groot zijn? Dat weet niemand. Deze beroepen bestaan nog niet eens. De 21st century skills gaan kinderen helpen voorbereid te zijn op die mooie verre toekomst. 

Maar ik dwaal af. Onze pedagogisch werkers werken elke dag met hetzelfde doel: een glimlach op het gezicht van een kind. Dan is hun dag geslaagd. Wat mij als buitenstaander of niet-pedagoog opvalt, is dat ‘onze kinderen’ hun pedagogisch werker niet zien als iemand die aan het werk is. De waarde van onze collega’s voor een opgroeiend kind is groot. Ik zie het bij mijn eigen dochter: pedagogisch werker Nienke is haar grote vriendin. Elke week vertelt mijn dochter wat Nienke heeft gedaan met de groep. Naar de markt en naar de winkel, maar ook: ‘Ik was gevallen, maar Nienke ging mij knuffelen en toen was de pijn weg’. De kinderen voelen zich geliefd bij Ska. Dus waarom dit niet laten zien aan de buitenwereld? De mooie verhalen van onze pedagogische helden. Gewoon zoals ze zijn. Het werk is mooi, dat hoeven we niet mooier te verkopen.  

Wat in mijn ogen wel moet veranderen, is het imago van de kinderopvang. Toen ik aan mijn ex-collega’s vertelde dat ik bij de kinderopvang ging werken, kampte ik met een dubbel gevoel. Wat klinkt dat suf, ‘De kinderopvang’. Nu denk ik: hoe komt dat toch? Waarom zijn de klassen van de opleiding Pedagogisch Werker nog leeg en andere opleidingen gerelateerd met kinderen vol? 

Goede start; klaar voor de toekomst

Mijn verklaring is dat de kinderopvang door ouders nog steeds gezien wordt als een soort van oppasservice waarvoor je betaalt. Het gaat nu goed met Nederland; goed met de economie en dus ook met de banen. Er is een recordaantal banen dit jaar. Ouders werken allebei en dus hebben zij een ‘oppas’ nodig. Ik zag dit als ouder ook zo. Tot nu. Kinderen die naar de opvang gaan krijgen een goede basis voor school en dus voor hun eigen toekomst. Ze krijgen eerder waarden mee, achterstanden in taal worden eerder gesignaleerd, samen spelen en delen kunnen ze al voordat ze naar school gaan. Structuur in een dagritme is wat hen aangeboden wordt, net als leren hoe belangrijk beweging en gezonde voeding is. Best wel veel dus. We geven ze een goede start. 

Eén vijver

De andere kant van de munt is helaas wel dat de kinderopvang niet alleen uit overheidsgeld wordt betaald. Dus in die zin is de kinderopvang commercieel. Een serieus bedrijf met een serieuze bedrijfsvoering, inclusief sales, marketing, finance, HR en een serieuze facility-afdeling. Begin 2018 is de IKK-wetgeving ingegaan. Voor kinderen wordt nog meer de focus gelegd op een gezonde opvoeding en meer veiligheid. Heel goed natuurlijk, ik sta hier als ouder ook volledig achter, maar voor de bedrijfsvoering verandert er natuurlijk wel wat. Zo ook de personele bezetting. Er moet nog strakker gepland worden en er worden door de IKK nieuwe HBO-functies in het leven geroepen. Ook goed, maar we hebben als kinderopvangorganisatie allemaal te maken met die ene vijver waar we met z’n allen in ‘moeten’ vissen. Het is gewoonweg moeilijk goed personeel te vinden, want er is gewoon een tekort. Zo zie je nu een nieuw topic ontstaan: laten we ze wegpikken bij de naaste concurrent. Op zich niet erg, zo gaat dat in de werkende wereld, maar het probleem los je hier niet mee op. Net als de gekheid om medewerkers woonruimte aan te bieden of leaseauto’s. Dat is toch van de zotte? 

De oplossing?

Laten we samen de kinderopvang weer hip maken. De opleidingen weer vol laten stromen. Meer positieve aandacht krijgen van de regering en overheid. Het is in de zorg ook gelukt om weer hip te worden, mede door – inmiddels vlogger en socialmediahit – minister Hugo de Jonge. Een minister die gaat waar hij voor staat. Ik vind dat mooi. Tja, als ik dit zo schrijf zou ik bijna willen zeggen: minister... maak de kinderopvang ook hip. Aan mooie verhalen en goede input geen gebrek. Ik help u graag. 

We moeten het dak dichten als de zon schijnt. Dit betekent nu zorgen voor optimale bezettingen, ouders laten zien wat we eigenlijk bedoelen met kinderopvang, en medewerkers hun belangrijke betekenis laten zien. Zij dragen tenslotte de organisatie. 
Ik ben er klaar voor! 

Meer nieuws & blogs