Pedagoog, mediacoach en kindercoach Marije Lagendijk heeft vier keer de workshop ‘Samen Mediawijs’ gegeven voor de tienergroepen van Ska. Ze hebben samen gekeken naar welke informatie je wel of niet deelt online, wat je doet als je iets vervelends meemaakt op internet, wanneer iets online pesten is en hoe je je online moet gedragen. 

Marije: ‘De kinderen waren erg enthousiast en leergierig. Er is veel gelachen, maar er kwamen ook serieuze verhalen los. 

We begonnen met het maken van een collage over wat je wel of beter niet kunt delen op internet. Er werd druk gescheurd, geknipt, geplakt en getekend om tot een mooie collage te komen. Veel kinderen waren het erover eens dat het online delen van foto’s van je lichaam niet slim is, maar over het delen van je (e-mail)adres en telefoonnummer waren de meningen sterk verdeeld. Daarom hebben we gesproken over de gevaren van het delen van persoonlijke informatie.

Pestpiramide

Online pesten was een onderwerp dat heel erg leefde onder de kinderen. Bijna iedereen had wel een verhaal over iemand die gepest wordt. We gingen aan de slag met een set gekleurde kaartjes, waarop situaties stonden die te maken hadden met online pesten. De kinderen moesten ieder voor zich de situaties die ze niet zo erg vonden, onderaan neerleggen en bovenaan het allerergste wat iemand kan doen. Zo ontstond er bij iedereen een pestpiramide. Daarna mocht iedereen bij elkaar kijken en toen ik vroeg wat hen opviel, zagen ze dat alle piramides verschillend waren. De kinderen kregen door dat wat iemand bijvoorbeeld niet zo erg vindt, voor de ander wel heel erg kan zijn. En dat niet iedereen hetzelfde leuk of grappig vindt en dat ze daarom misschien allemaal wel aan online pesten doen, maar dat ze dat niet doorhebben. De kinderen kwamen tot de conclusie dat ze voortaan echt beter gaan nadenken voordat ze iets (door)sturen.

Zijn ouders op de hoogte van het online gedrag van hun kinderen?

Kinderen hebben vaak wel afspraken over waar, wanneer en hoe lang ze hun telefoon of tablet  mogen gebruiken. Daarentegen gaven ze aan weinig met hun ouders te praten over wat zij online doen en dat hun ouders eigenlijk niet precies weten wat ze doen of welke filmpjes ze kijken op YouTube. Daarom gingen we aan de slag en maakten we een spelletje dat je bijvoorbeeld makkelijk na het avondeten met elkaar kunt spelen. We hebben een ‘happertje’ gemaakt met daarop allerlei vragen over online gedrag. Kinderen krijgen zo de kans om te vertellen wat zij online meemaken en ouders krijgen hierdoor zicht op wat de kinderen online doen en waarom.

Het laatste halfuur mochten de ouders ook bij de workshop zijn. Aan het einde kregen de ouders en kinderen nog aanvullende tips en informatie mee. Zoals welke vragen je kunt stellen aan een tiener over sociale media en hoe je een smartphone of tablet inzet voor spelletjes samen met het gezin.’

Het was een zeer geslaagde workshop! In 2018 geeft Marije ook een aantal workshops Mediawijsheid. 

Meer nieuws & blogs