Ska Kinderopvang staat voor kwaliteit. Onze dienstverlening voldoet vanzelfsprekend aan de Wet kinderopvang en de Wet IKK. Al onze locaties zijn opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). U vindt het registratienummer van elke locatie ook op de betreffende locatiepagina.
GGD-inspectie
De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op de landelijke kwaliteitseisen voor de kinderopvang en de handhaving ervan. In opdracht van de gemeente voert de GGD inspecties uit, waarbij zij beoordeelt of onze kinderdagverblijven, speelleergroepen en bso’s aan de gestelde eisen voldoen.
Algemene voorwaarden
Ska hanteert de algemene voorwaarden van onze Brancheorganisatie Maatschappelijk Kinderopvang. Daarnaast hebben wij eigen aanvullende voorwaarden:
We werken met een kwetsbare groep. Om de veiligheid van de kinderen te waarborgen, voeren we het vierogenprincipe uit zoals in de Wet kinderopvang is voorgeschreven. Het vierogenprincipe houdt in dat: ‘de opvang op zodanige wijze georganiseerd wordt, dat de beroepskracht of de beroepskracht in opleiding de werkzaamheden uitsluitend kan verrichten terwijl hij/zij gezien of gehoord kan worden door een andere volwassene’.
Als er op het kinderdagverblijf of de speelleergroep zo weinig kinderen aanwezig zijn – aan het begin of einde van de dag – dat wij maar 1 pedagogisch werker inzetten, zorgen wij ervoor dat er altijd een 2e volwassene aanwezig is, die de kinderen kan zien of horen. Ook bij uitstapjes gaat er een 2de volwassenen mee, tenzij het om vervoer van kinderen tussen vaste locaties gaat.
Door zo nodig groepen samen te voegen , kunnen wij ook op dagen dat er weinig kinderen zijn altijd minimaal 2 pedagogisch werkers op een locatie inzetten.
VOG en personenregister
Al onze medewerkers zijn in het bezit van een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) en zijn ingeschreven in het personenregister kinderopvang. De veiligheid van de kinderen borgen wij onder andere ook met ons Protocol vermoeden kindermishandeling door een medewerker.
Doordachte indeling van de ruimtes
Onze gebouwen zijn open en transparant. Bij de opvang voor 0 tot 4-jarigen zijn keukens en badkamers direct vanuit de groepsruimten toegankelijk en vanuit deze ruimtes kunnen de pedagogisch werkers door de grote ramen of openstaande deuren goed contact houden met de spelende kinderen in de groepsruimtes. Voor de kinderdagverblijven geldt dat, doordat de stamgroepen bij ons in unitverband nauw samenwerken, pedagogisch werkers en kinderen makkelijk bij elkaar naar binnen kunnen lopen.
De baby’s hebben hun eigen afgebakende ruimte waar zij veilig kunnen spelen en bewegen, en van waaruit zij het spel van de andere kinderen kunnen bekijken.
In bijna al onze kinderdagverblijven grenzen de slaapkamers aan de groepsruimte. Is dat niet het geval dan wordt er gebruik gemaakt van babyfoons. De pedagogisch werkers gaan elke 15 minuten even bij de slapende kinderen kijken.
Uitwerking per locatie
In het pedagogisch werkplan van elke locatie omschrijven wij de specifieke uitwerking van het vierogenbeleid.
Veiligheid- en gezondheidsbeleid
Binnen Ska werken we met het doel om kinderen én medewerkers een zo veilig en gezond mogelijke werk-, speel- en leefomgeving te bieden. Meer lezen over het veiligheid- en gezondheidsbeleid? Bekijk hier ons Gezondheids- en Veiligheidsbeleid.
Klanttevredenheid
Een belangrijk meetpunt voor onze kwaliteit is de tevredenheid van de ouders over de opvang. We onderzoeken deze op verschillende manieren:
Klantreacties
Wij registreren de reacties van onze klanten, zowel positieve als kritische. Zo kunnen we een vinger aan de pols houden en snel inspelen op de behoeften van de klant.
Evaluatie na 3 maanden opvang en bij het afscheid
Drie maanden nadat een kind bij ons gestart is en als een kind de opvang verlaat, vragen wij ouders een vragenlijst in te vullen. De uitslagen gebruiken we om onze dienstverlening nog beter af te stemmen op uw wensen.
Klanttevredenheidsonderzoek
Iedere 3 jaar houden wij onder al onze klanten een uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek. De antwoorden op de vragen geven ons goed inzicht in de wensen en ervaringen van ouders. Hierdoor zijn wij in staat om als organisatie in z’n geheel en per locatie verbeteringen aan te brengen.
Klachten
Een goede klachtenregeling vormt een waardevolle bijdrage aan de continue verbetering van de kwaliteit van onze opvang. Wij nemen klachten dan ook altijd serieus.
Lucht je hart!
Ben je ondanks onze inspanningen ontevreden over onze dienstverlening, bespreek dit dan eerst met de directbetrokkene. Lost dit niets op, dan kun je het beste contact opnemen met de eerstvolgend verantwoordelijke. De meeste klachten worden zo snel naar tevredenheid de wereld uit geholpen.
Klachtenprocedure
Leidt direct contact niet tot een oplossing, dan kun je schriftelijk een klacht indienen. Per e-mail kan dat naar info@ska.nl, of per post aan:
Ska Kinderopvang
T.a.v het Secretariaat
Amsterdamseweg 41
3812 RP Amersfoort
Indien de klacht niet intern kan worden opgelost, kunt je je klacht extern laten behandelen door de Geschillencommissie Kinderopvang. Deze geschillencommissie behandelt klachten van individuele ouders en van oudercommissies. Kijk voor meer informatie ook op www.klachtenloket-kinderopvang.nl.