3 maanden aan het werk bij Ska Kinderopvang

Never a dull moment bij Ska Kinderopvang… en een kilo lichter

Na 8 jaar in een commerciële IT-wereld te hebben gewerkt – ondertussen van single naar getrouwd en 2 fantastisch mooie kinderen – vond ik het tijd om verder te kijken. Eens goed nadenken over wat ik belangrijk vind in mijn carrière en in de balans tussen werk en privé. Mijn man Whatsappte me de vacature manager marketing & communicatie bij Ska Kinderopvang. Mijn eerste gedachte was: leuke functie, maar werken bij een kinderopvangorganisatie? Da’s vast niks voor mij. Allemaal vrouwen en het is vast niet zo dynamisch als de wereld waar ik nu in zit. Mij niet gezien. Weggaan bij een werkgever doe je niet zomaar. Het moet goed voelen en passen bij je ambities.

Werkende moeder

Ja, ik ben een werkende moeder met ambities. Werken is voor mij belangrijk. Vanwege de uitdagingen die het biedt en het contact met collega’s. En omdat ik wat wil betekenen voor anderen en niet de hele dag ‘Peppa Pig’-taal wil spreken (al moet ik zeggen dat ik bijna alles uit mijn hoofd ken ;)). En ik wil toch ook wel een voorbeeld zijn voor mijn kinderen. Werken is goed voor de poen, maar ook voor de uitdaging, je talent ontdekken en doen waar je goed in bent. Bovendien is het ook een soort van ontspannen en even geen mamma zijn. Niet heel gek toch? Uiteraard wel in balans met thuis. 

‘Pas ik wel bij jullie?’

Een week lang bleef de vacature mij achtervolgen. Nog maar een keer lezen en nog een keer en nog een keer. Tja, toch wel heel erg leuk. What to do? Ik belde de manager servicecentrum, Catharina Boonstra (inmiddels mag ik Cath zeggen :-)). Ik herinner mij heel goed de eerste vragen die ik stelde: ik kom uit een andere branche, commercieel, en voel me daar prettig bij; pas ik wel bij jullie, een organisatie met een maatschappelijk hart? En hoe wordt er gewerkt en – ik heb ‘m maar gewoon gesteld – hoeveel vrouwen werken er en is dat nou echt zo anders? Toen ik ophing, zag ik dat we 40 minuten gebeld hadden! Het was een super leuk gesprek en ik dacht: “Dit wil ik en het liefst vandaag.”

Ska past bij mij en ik bij Ska

Hup, aan de bak. Een CV maken en een allerbeste brief. Geen eitje, aangezien ik dit in geen 10 jaar meer gedaan had. CV’s beoordelen en sollicitatiegesprekken voeren is toch heel anders dan het voor jezelf doen. Ik mocht door voor een 1e (of dus eigenlijk een 2e) gesprek, met weer die leuke dame die ik al gesproken had en Louise Joosten, de directeur-bestuurder. Na dit gesprek werd ik, gelukkig al snel, gebeld en drie dagen later zat ik voor een volgende ronde aan tafel met Mark (manager Financiën, Risk & Control) en Feikje (communicatiemedewerker). 

En toen kwam het spannende, maar zeer welkome telefoontje van Catharina: "Wij zien je graag als onze marketingmanager!" En of ik blij was! 

Een kilo lichter…

Vanaf de eerste dag voelde ik mij zeer welkom. En ik was verrast over alle moderne middelen op kantoor. Ik zag flexplekken, skippyballen, fietsstoelen, concentratieruimtes en… verse bonenkoffie!! Net iets voor mij; ik drink lekkere koffie of geen koffie. Wennen was het natuurlijk ook, maar dan ook vooral in positieve zin: ik eet gezonder! Geen snacks of bitterballen bij de vrijmibo, maar dagelijks smoothies en salades en gezonde tussendoortjes. Met als resultaat dat ik 1 kilo lichter ben en volgens mijn fitbit een stuk fitter. Dat komt ook doordat ik elke dag op mijn mooie mammafiets naar kantoor kom ;-). Het gezonde voedingsbeleid is op alle locaties van Ska Kinderopvang doorgevoerd om kinderen te leren wat gezond eten is. En op kantoor doen we gewoon mee!

Binnen een maand nam ik gelijk al deel aan twee strategische heidagen. Het was mooi om direct mee te kunnen denken en fijn om op deze manier een aantal collega’s te leren kennen. 

Ik heb de afgelopen 3 maanden geobserveerd, veel collega’s leren kennen (we hebben ruim 400 Ska-toppers, dus ik ben er nog lang niet) en langzaamaan ben ik gestart met ontzettend toffe projecten. Binnen Ska Kinderopvang zelf, maar ook samen met het onderwijs. Ska Kinderopvang is namelijk bezig om meerdere integrale kindcentra (IKC’s) te starten. 

Een goede keuze voor mij

Ska Kinderopvang is een werkgever die mij positief verrast heeft. En dat voor iemand die niet van verrassingen houdt. Ska Kinderopvang blijkt alles behalve saai en suf te zijn, en heel professioneel. En… heel belangrijk voor mij: het is een organisatie waar iedereen telt. Een goed idee kan door iedereen aangedragen worden en morgen werkelijkheid worden. Creativiteit wordt beloond. Een maatschappelijke organisatie, maar wel met focus op een gezonde bedrijfsvoering. 

Mijn persoonlijke winst vanaf dag 1? Geen files, maar een frisse fietstocht door mijn geboortestad; het mooie en gezellige Amersfoort. 

En voor wat betreft de vrouwen? Hardwerkend, gezellig en er zijn ook gewoon mannen, dat was dus typisch weer zo’n vooroordeel…

Heeft mijn verhaal je geïnspireerd en wil je meer weten over Ska Kinderopvang als werkgever? Ik spreek je graag! 

Chantal Migchelbrink

Chantal Migchelbrink is manager Marketing en Communicatie bij Ska Kinderopvang

Ook bij Ska Kinderopvang werken? Bekijk de vacatures.

 

Meer nieuws & blogs