Eerste hulp bij opvoeding – Help mijn kind huilt!
Iedere ouder heeft er wel eens mee te maken: een huilend kind. En laten we eerlijk zijn, het komt nooit goed uit. Maar weet jij waarom kinderen huilen? En hoe je daar als ouder het beste mee omgaat?
Iedere ouder heeft er wel eens mee te maken: een huilend kind. En laten we eerlijk zijn, het komt nooit goed uit. Maar weet jij waarom kinderen huilen? En hoe je daar als ouder het beste mee omgaat?
De eerste duizend dagen in een mensenleven zijn de belangrijkste uit je leven. We spreken Marion, pedagogisch medewerker en babyspecialist bij Ska Kinderopvang.
Na een zomervakantie vol ijsjes en lekkere dingen, is het weer tijd om de broodtrommel uit de kast te halen. Maar een goed gevulde en gezonde broodtrommel is best een uitdaging. Herkenbaar? Lees hier mijn 5 tips en tools voor de broodtrommel van jouw kind(eren!) De 5 tips voor jouw verse trommel vol variatie en […]
Het zijn weer de Nationale Voorleesdagen. Bij voorlezen denk je waarschijnlijk vooral aan peuters en kleuters. Maar wist je dat ook je baby al geniet van voorlezen? Zelfs al vanaf een maand of 4. Je baby vindt het prettig om naar jouw stem te luisteren, en geniet van de cadans en het ritme van de […]
“Wel jammer dat ze nog niet speelt”, zei mijn vriendin. Ik was op kraamvisite om haar te feliciteren met de geboorte van haar dochter en we hadden het over wat het meiske inmiddels doet. Lachen, kraaien, trappelen met de beentjes en zwaaien met haar armpjes: dat kon ze volop. Maar de rammelaar die mijn vriendin […]
Kinderen hebben vanaf hun geboorte een natuurlijke drang om de wereld om zich heen te ontdekken. Daar spelen wij bij Ska Kinderopvang op in. De methodes waar wij mee werken, geven de pedagogisch werkers handvatten om hen bij hun ontdekkingstocht te begeleiden. Ze bieden ideeën voor de inrichting van de speelhoeken, voor spelmateriaal en voor […]
Kinderen hebben vanaf hun geboorte een natuurlijke drang om de wereld om zich heen te ontdekken. Daar spelen wij bij Ska Kinderopvang op in. De methodes waar wij mee werken, geven de pedagogisch werkers handvatten om hen bij hun ontdekkingstocht te begeleiden. Ze bieden ideeën voor de inrichting van de speelhoeken, voor spelmateriaal en voor activiteiten. Het initiatief ligt bij de kinderen.
Op kinderdagverblijf de Mammoet werken we met Piramide. Deze methode werkt volgens vier vaste stappen: Oriënteren, Demonstreren, Verbreden en Verdiepen. Daarmee wordt elk onderwerp dat aan bod komt telkens verder verkend. Door kinderen zelfstandig te laten ontdekken, geven wij hun zo veel mogelijk ruimte om zich te ontwikkelen.
Hier een paar voorbeelden van leuke activiteiten met kosteloos materiaal. We hebben deze gedaan bij het Piramide-thema ‘Kunst’ en ze zijn ook heel geschikt voor thuis:
Vul lege plastic flesjes met iets wat geluid maakt, iets wat mooi gekleurd is en materiaal dat te klein is om zó mee te spelen, maar wel interessant is om te bekijken. Bijvoorbeeld paperclips. Zorg er natuurlijk wel voor dat je baby de flesjes absoluut niet open kan maken.
Leg een flesje bij je baby neer en kijk wat hij doet. Kan hij het zelf pakken, moet je het aangeven? Vind hij het interessant? Wil hij vooral kijken, voelen of luisteren? Als het interessant genoeg is, laat je meer flesjes zien; welke trekt het meeste de aandacht? Zo kan je kind oefenen met zijn zintuigen en motoriek, door te kijken, te grijpen en te schudden. Door te benoemen wat er in de flesjes zit en wat jij en je baby doen, stimuleer je de taalontwikkeling.
Tip: baby’s hebben een korte spanningsboog, maar kunnen in hun enthousiasme hun grens soms niet goed aangeven. Ze kunnen overprikkeld raken en daardoor bijvoorbeeld moeilijk in slaap komen. Maak de activiteit niet te lang en let goed op kleine signalen. Leg bijvoorbeeld op het speelkleed aan één kant de flesjes en laat de andere kant leeg. Zodra je baby zijn hoofdje naar de lege kant draait, zou hij wel eens moe kunnen zijn.
Zoek samen met je peuter materiaal uit dat je in plastic flesjes kan doen. Wij kozen op de Mammoet zonnebloempitjes, schelpjes en pasta. In totaal hadden wij 6 lege flesjes, maar het kunnen er ook meer zijn; als het voor deze activiteit maar een even getal is. De helft van de flesjes maak je dicht met aluminiumfolie. Dit zijn de luisterflesjes. De andere helft, dat zijn de kijkflesjes. Eerst bekijk je samen de kijkflesjes. Laat je peuter benoemen wat erin zit. Daarna pak je de luisterflesjes. Hierna kun je je peuter bijvoorbeeld vragen de goede flesjes bij elkaar zoeken. Schelpjes bij schelpjes, etc. Je kunt je peuter ook uitdagen om de flesjes die hetzelfde klinken bij elkaar te zoeken.
Nadine Roelofs, Pedagogisch Specialist kinderdagverblijf de Mammoet