Nieuws en blogs

  • Waarom Nee TV? Ellen Bannink, pedagogisch coach, vertelt!

    "In het jaar waarin de peuters langere periodes de speelleergroepen niet hebben kunnen bezoeken, is het idee voor Nee TV! ontstaan. We houden met Nee TV! het stimuleren van de taalontwikkeling vast in vakantietijd en bieden de kinderen in deze zomervakantie een moment van plezier en leren."

  • Ska Kinderopvang Nee tv youtube serie

    Lancering YouTube-serie Nee! TV

    Yes, de eerste aflevering van Nee! TV staat online! In deze 6 minuut durende afleveringen spat de lol eraf. De pedagogisch medewerkers gaan samen met een groep kinderen aan de slag met leuke, uitdagende én herkenbare activiteiten, die thuis nagedaan kunnen worden.

  • ska kinderopvang noodopvang amersfoort

    Plezier én ontwikkeling door middel van muziek! 

    We spraken Caroline Tuijtel. Ze geeft muziekworkshops aan kinderen van de speelleergroepen van Ska Kinderopvang. Hoe zien de workshops eruit? Hoe helpt ze kinderen om muziek te ontdekken? En wat is het leukste aan haar werk? 

  • Ska Kinderopvang staat 24/7 klaar voor kinderen

    Ska Kinderopvang opent vanaf vrijdag 27 maart een 24/7 locatie voor kinderen van ouders in cruciale beroepen. In deze uitzonderlijke tijd nemen wij als maatschappelijke kinderopvang de verantwoordelijkheid om ouders te ontzorgen zodat zij anderen kunnen blijven helpen.

  • Wijziging uren speelleergroep per 1-1-2020

    Per 1 januari 2020 zijn de openingstijden van de speelleergroepen in Amersfoort, Utrecht en Nijkerk verruimd. De reden voor de verruiming is dat het wettelijk aantal voorschoolse educatie is uitgebreid van 10 naar 16 uur per week voor kinderen met een VE indicatie. Later in het jaar zullen de speelleergroepen van Leusden en Achterveld ook […]

  • Wethouder opent eerste Integraal Kindcentrum: Vlinderslag

    Donderdag 17 oktober heeft wethouder Cees van Eijk het eerste échte integraal kindcentrum ‘Vlinderslag’ feestelijk geopend. Onderwijs Stichting Meerkring en Ska Kinderopvang hebben samen een nieuwe werkwijze neerzet: een doorlopende ontwikkellijn voor kinderen tussen de 2,5 en 12 jaar. Dit betekent geen onderscheid meer tussen opvang en onderwijs. Beide sectoren zorgen dat er vanuit één […]

  • Risicovol spelen is goed voor je kind – Blog door Wietske

    Risicovol spel. Een term die steeds meer in opmars is. Gelukkig, als je het mij vraagt. Kinderen die opgroeien, krijgen vroeg of laat te maken met spannende, risicovolle of gevaarlijke situaties. Halen we alle obstakels weg, dan leren we kinderen niet hoe ze ermee om kunnen gaan. Ruimte geven Een paar jaar geleden las ik […]

  • Kracht van de groep

    De Week Tegen Pesten is van 23 tot en met 27 september. Dit jaar is het thema: Wees een held, met elkaar. Nathalie Camacho, pedagogisch coach bij Ska Kinderopvang, schrijft een blog over de kracht van de groep, zelf experimenteren en omgaan met conflicten. De kinderopvang is een enorme rijke leeromgeving voor kinderen. Ze ontmoeten […]

De Week Tegen Pesten is van 23 tot en met 27 september. Dit jaar is het thema: Wees een held, met elkaar. Nathalie Camacho, pedagogisch coach bij Ska Kinderopvang, schrijft een blog over de kracht van de groep, zelf experimenteren en omgaan met conflicten.

De kinderopvang is een enorme rijke leeromgeving voor kinderen. Ze ontmoeten andere kinderen, oefenen allerlei vaardigheden die belangrijk zijn voor de rest van hun leven. Kinderen doen ervaringen op in het omgaan met verschillen, je plek vinden en ze doen ontdekkingen over zichzelf in de groep. Dit gebeurt allemaal niet vanzelf, de pedagogisch medewerker heeft hierin een belangrijke rol. 

Zelf ontdekken

De pedagogisch medewerkers hebben elk kind in beeld en zien wat er gebeurt in de groep. Ze laten kinderen zelf experimenteren en ontdekken; hoe ze vriendjes kunnen maken en hoe ze ruzies kunnen oplossen. Daarvoor is het wel belangrijk dat de pedagogisch medewerker een veilige sfeer creëert samen met de kinderen. Op deze manier kan een kind zijn eigen manier ontdekken en zich hierin ontwikkelen, met af en toe waar nodig begeleiding.

We kiezen bewust deze houding, we zijn betrokken, zien de kinderen en ondersteunen waar nodig. Zo geven wij de kinderen de ruimte om zich optimaal te ontwikkelen. 

Hoe pak je dit thuis aan?

Ook thuis kun je oefenen in deze houding, open, betrokken en ondersteunen waar nodig. Vooral het laatste is voor veel ouders een uitdaging. Kinderen ontwikkelen zich namelijk in een razendsnel tempo en kunnen vaak meer dan dat je denkt. Als ouder loop je eigenlijk altijd een beetje achter… Als ouder merk je dit vaak voor het eerst tijdens de peutertijd, in de fase van ‘zelluf doen!’ Dan word je als ouder duidelijk geconfronteerd met dat je veel voor je kind doet. Je helpt je kind graag en het is vaak ook sneller als jij het doet. Zo kon bijvoorbeeld mijn kind van de week nog niet zelf wegfietsen op zijn eigen fietsje en vandaag doet hij dat gewoon!
 
Het is helemaal niet erg als je als ouder eigenlijk steeds een beetje achter de feiten aan loopt en elke dag verrast wordt door je kind omdat hij/zij weer iets nieuws kan. Het is wel fijn voor je kind als je je als ouder je laat verassen en hem/haar de ruimte geeft om de nieuwe vaardigheden te laten zien. 

Verschillende fases

Dit geldt ook voor vriendschappen maken en conflicten oplossen of in gesprek gaan met je kind over wat hij/zij leuk vindt en hem/haar de ruimte geven om jou als ouder mee te laten nemen in zijn/haar leefwereld (ook al snap je er maar weinig van). Vanaf een jaar of 7 worden vriendschappen belangrijker en oefenen kinderen veel op dit gebied. Als ouder kun je je kind in deze fase ondersteunen door jullie eigen conflicten thuis te bespreken, zijn/haar inbreng serieus te nemen en vragen naar hoe je kind het zou oplossen als jullie het ergens niet over eens zijn.
 
Ben je nieuwsgierig naar hoe jouw kind zich in de groep ontwikkelt, hoe hij/zij vriendjes maakt en ruzies oplost? Vraag het de pedagogisch medewerker of de mentor op de groep. Als pedagogische professionals zien wij jouw kind zich in de groep ontwikkelen en vertellen we daar graag over.

Nathalie Camacho

Nathalie Camacho is pedagogisch coach bij Ska Kinderopvang en mede-eigenaar van Forsa.